Home > Nieuws
Rotterdam Heeft Werk
A4-tunnel Schiedam is veilig.

:

Verbinding Den Haag-Benelux-tunnel mag open

 

Gisteren heeft het college van b&w van Schiedam de openstellingsvergunning voor de A4-tunnel verleend. Dat houdt in dat het nu aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu is om te bepalen wanneer de A4 voor het verkeer wordt opengesteld. Wat de Schiedamse burgemeester betreft 'morgen', de minister sprak in een brief aan de Tweede Kamer over 'rond de jaarwisseling'. Het zal heel veel mensen die dagelijks voor hun werk de knooppunten rond Rotterdam moeten passeren, erg veel deugd doen dat er nu eindelijk een belangrijke hoofdverkeersader bijkomt.

Hoe definitief is definitief?
Uitsluitend de Stichting Batavier, die tijdens de inzagetermijn een zienswijze heeft ingediend, kan tegen de openstellingsvergunning naar een hoger rechtsorgaan stappen te weten de Raad van State. Een dergelijke openstaande rechtsgang heeft echter geen opschortende werking. Daarmee is het definitief dat de A4 door Delfland en Schiedam open kan. "Wat ons betreft morgen, maar dat is nu aan de minister", zei burgemeester Cor Lamers vanmiddag tegen de verzamelde pers. Minister Schultz van Haegen had gisteren in een brief aan de Tweede Kamer over 'rond de jaarwisseling'.

Scheuren gemonitord en nogmaals gemonitord 
De vergunning gaat aldus de burgemeester vandaag de deur uit. Het proces van het behandelen van deze vergunning is voor de gemeente "een grote klus geweest", zei Lamers. Het is nog niet vaak voorgekomen dat een gemeente een dergelijke vergunning heeft moeten afgeven, de eerste of tweede keer zal het zijn, aldus de burgemeester. "We hebben er erg veel energie in gestoken als organisatie; maar dat heeft wel als resultaat dat we nu met stelligheid kunnen zeggen dat de tunnel veilig is. We hebben een boekenkast vol aan documentatiemateriaal. We hebben gebruikgemaakt van een onafhankelijke deskundige, een professor, die namens de minister werd ingezet. We hebben een onafhankelijke rapportage over de scheurtjes en de knik die eerder werden vastgesteld. Daaroverheen nog een deskundige rapportage en een second opinion. Vervolgens is er gemonitord en gemonitord en gemonitord. De problemen hebben zich niet opnieuw voorgedaan. Bovendien worden afspraken gemaakt over de voortzetting van de monitoring. Volgens de inzichten die we nu hebben, is de tunnel constructief veilig." Ofwel, er is al het mogelijke aan gedaan om de verkeersgebruikers met een gerust hart de tunnel door te laten gaan.

Kleine punten
Er zijn nog wat kleine punten die hersteld moeten worden. Daarbij kun je aldus Lamers denken aan een pijltje dat de verkeerde kant op wijst of een verkeerd geplakte stikker. Tijdens de crisis-oefening bleek een automatische slagboom niet te werken; die moest wel eerst worden hersteld en getest.

Het water in de bak
De discussie over het water dat uit de A4-bak (nog vóór de tunnel, met name op grondgebied van gemeente Midden-Delfland maar ook een klein deel op grond van gemeente Schiedam) gepompt moet worden, daar staat de gemeente Schiedam in principe buiten. Hierover is de gemeente Midden-Delfland gisteren door de minister geïnformeerd. De gemeente Schiedam wordt hierover aanstaande donderdag geïnformeerd. Lamers zei nog geen idee te hebben hoe die informatie over het waterprobleem zal luiden. Maar, zo benadrukte hij, strikt gezien zijn openstellingsvergunning en het waterprobleem gescheiden trajecten.


Werken bij DME Joblane Werving & Selectie InSearch Joinuz Easy Recruitment LT People puurBouwkunde Blue Trail
Zorg vacatures Rotterdam
Arts vacatures Tandarts vacatures
Finance vacatures Rotterdam
Accountant vacatures Controller vacatures
Nieuws
Rotterdam Heeft Werk gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.